|
کد مطلب: 76520
ضرورتها و نيازهاي دختران امروز/ دختر نشانه خوش قدمي
تاریخ انتشار : 1393/01/01 نمایش : 657
به گزارش جهان بين، پيشنهاد نامگذاري روز ملي دختران همزمان با روز ولادت حضرت معصومه(س) و درج آن در تقويم رسمي کشور، اولين بار از سوي فرهنگسراي دختران مطرح شد و پس از بررسي در مجموعه امور زنان شهرداري تهران به کميته «بررسي نامگذاري روزها در تقويم» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارائه شد. با طي کردن مسير قانوني خود در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيد و مقرر شد از سال ?? اول ذيقعده روز ولادت حضرت معصومه(س) به عنوان روز ملي دختران در تقويمها درج گردد.
جايگاه دختران در اسلام
در قرآن کريم و سوره نحل آيه ?? و ?? آمده است: هنگامي که به آنان (مردم قبل از اسلام) مژده تولد دختر داده ميشد صورتشان سياه رنگ شده و مملو از خشم و غضب و اندوه ميشدند و از قوم و قبيله خود به خاطر اين مژده بدي که به آنها داده ميشد خويشتن را پنهان ميکردند و اين پرسش مطرح ميشد که آيا اين ننگ را بر خود بپذيرند و دختر را نگه دارند يا او را در زير خاک زنده به گور کنند.
اما در وسائل الشيعه در خصوص جايگاه دختران از ديدگاه اسلام آمده است: دختران (پيش از آنکه به همسري درآيند و به افتخار مادري نايل شوند) از مقام، حرمت و حقوق خاصي برخوردار هستند.
دختر نشانه خوش قدمي زنان
پيامبراسلام (ص) فرموده است: بهترين فرزندان شما دختران هستند و علامت خوش قدمي زن آن است که اولين فرزندش دختر باشد، دختران بخشش خداوند هستند و خداوند دختران را هبه و بخشش ناميده است. بنابراين شکر خداوند را بايد به جا آورد.
در منابع اسلامي نقل شده يکي از ياران پيامبر(ص) در خدمت آن حضرت نشسته بود که به او خبر دادند: همسر شما دختر آورده است او ناراحت شد. پيامبر که اين منظره را ديدند فرمودند: زمين جايگاه او و آسمان سايهبان او و روزي او هم با خداست، پس چرا تو ناراحت شدي؟ او همچون گلي است خوشبو که تو از او بهره ميبري.
از پيامبر اسلام(ص)نقل شده که فرمودند: «نعم الولد البنات» دختران مهربانى کنندگانند، کمک رسانندگانند، انس گيرندگانند، برکت دهندگانند و در روايت ديگري آمده است «خير اولادکم البنات» هر کسي دختران تحت تکفل خود را پرورش دهد تا بزرگ شوند و از دسترنج خويش به آنها بدهد خداوند با اين عمل بهشت را براي او واجب فرموده است.
همچنين در نهجالفصاحه آمده است، رسول مکرّم اسلام (ص) با سخنان و برخورد عملى با دختر بزرگوارشان علاوه بر شناساندن مقام و عظمت اهلبيت(ع) و تأکيد بر ادامه سلسله ولايت و امامت از طريق دختر خود، مىخواستند به تمام انسانها ثابت کنند که در آخرين دين الهى، «دختران و زنان» از کرامت و جايگاه خاصّى برخوردارند.
همچنين آن فرستاده بزرگوار ميزان سنجش و ارزش مردان را در نوع برخورد و تعامل با زنان و دختران دانسته و مىفرمودند: «بهترين شما (مردان) کسى است که براى زنان و دخترانش بهترين باشد.»[
ضرورتها و نيازهاي دختران در جامعه کنوني
در ايران اسلامي ما سازمانها و نهادهايي هستند که هرچند نه به طور خاص اما در زير مجموعه کارهاي خود کارهايي را در راستاي امور زنان و بانوان انجام ميدهند که شايد اولين نهادي که بتوان از آن به عنوان نهاد متولي امور زنان در کشور نام برد، مرکز امور زنان و خانواده رياست جمهوري است که از اعضاي شوراي سياستگذاري اين روز نيز هستند اما امسال به دليل مشخص نبودن رئيس مرکز امور زنان و خانواده هيچ برنامه خاصي براي اين روز درنظر گرفته نشده است.
بسيج جامعه زنان کشور يکي ديگر از نهادهايي است که به عنوان متولي مطالبات زنان و دختران بايد به تبيين برخي ضرورت ها و نيازها بپردازد.
در مقالهاي که در سايت بسيج جامعه زنان به مناسبت روز دختر منتشر شده است نويسنده به بيان برخي ضرورتها و نيازهاي دختران در جامعه کنوني ميپردازد در بخشي از اين مقاله آمده است:
?) اولين و مهمترين نياز، شکل گيري مرکزي با محوريت تبيين چارچوبهاي سبک زندگي دختر مسلمان براي رسيدن به اهداف زير است:
- طراحي يک الگوي مشخص از سبک زندگي حضرت معصومه(س) متناسب با ضرورتهاي اکنوني براي دختران
- متمرکز کردن افراد صاحب فکر، پردغدغه و هوشمند و فعال و بصير نسبت به ضرورت هاي و نيازهاي جامعه هدف
- هدايت همه فعاليتهاي اين عرصه و شناسايي افراد مستعد، آموزش افراد مستعد براي فعاليتهاي تئوريک مورد نياز در اين زمينه
شناسايي شاخصهاي بومي منتاسب و معين با مرکز و هدفهاي مذکور
?) لزوم اصلاح ساختار آموزش و نظام آموزشي
کاملاً بديهي است که نقش زنان در تعالي انسانها و تمدن سازي آينده و تحقق جامعه مهدوي، با عنايت به آيات و روايات تربيتي، بسيار حائز اهميت است. لکن تعليم و تربيت امروزي به هيچ وجه دختران ما را براي چنين نقشهايي آماده نميکند.
يکسان سازي تعليم و تربيت دختر و پسر از خانه تا مدرسه و دانشگاه و محيطهاي اجتماعي که نوعاً نه سنخيت با حدود و ثغور الهي دارد و نه مراعات ميشود، نتوانسته و نخواهد توانست راه و رسم زندگي را به دختران ما بياموزد.
تعليم و تربيت ما عمدتاً وارداتي و متناسب با سبک زندگي ليبراليستي است، با چنين پرورشي، دختران ما هرگز به واقعيت درک وظايف الهي، آرماني، انساني و انقلابي تعريف شده در دين اسلام نخواهند رسيد.
وجود تعارض بين آموزههاي تربيت ديني و جامعه و مکانهاي آموزشي، کتب درسي و روشهاي معمول و متعارف در مراکز آموزشي، لزوماً به اصطکاک آنها منجر ميشود.
مکانهاي آموزشي، خصوصاً دانشگاهها از استانداردهاي قرآني امنيت اخلاقي – روحي، و ايماني براي دختران ما برخوردار نيستند. به طور کلي فقدان بستر مناسب براي رشد اخلاقي و فرهنگي، فکري، تربيتي و اجتماعي و علمي در مراکز آموزشي ما موجب آسيبهاي جدي شده است.
عدم توانمندي اوليا و مربيان مراکز آموزشي، مضاف بر تهي بودن محتواي دروس از بايستههاي ديني- قرآني جامعه هدف در سطوح مختلف منتج بر خروج دختراني با همان ناتواناييها شده، از اين رو، دختران ما در جهت شناخت فلسفه زندگي، راه و رسم صحيح آن، برخورد با مسائل، قابليت حل مسائل... برخوردار از شناخت و قدرت تفکر و به طور کلي مکانيسمهاي مناسب نيستند.
دختران ما در دنيايي به سر ميبرند و در جامعهاي رشد ميکنند که با احتياجات حقيقي دختران تطابق نيافته است و اين مهم، محصول همان ساختار معيوب نظام آموزشي است.
?) لزوم اصلاح ساختار رسانهاي
دنياي دختران همواره با پيچيدگي و راز و رمز همراه است،قبل از اتمام دهه اول زندگي شان، شايستگي حضور به بارگاه قرب ربوبي و انجام فرايض و رعايت حدود و ثغور الهي را مييابند، که مقدمه آن است که اين موجود لطيف و سرشار از مواهب عاطفي و احساسات آگاهانه آماده پذيرش مسئوليتهاي مهم زندگي فردي، خانوادگي و اجتماعي ميشود.
از سويي از اساسيترين مقولههاي حيات بشري در همه دورانها خصوصاً دوران فعلي، مسئله توجه به تربيت دختران است و ميزان توجه هر چه بيشتر به اين مقوله، نشانگر نيازمندي دختران به برخورداري از تربيت خاص با الگو يا الگوهايي مناسب براي رسيدن به سلامت همه جانبه، پويايي و تعالي است. دختران جوان ما امروز در معرفي افراط ها و تفريط ها و عمدتاً برخوردهاي سليقهاي با دين و آموزههاي ديني در خانواده و جامعه هستند.
فاصلههاي فرهنگي و فکري نسلها و گسست نسلها، عدم آشنايي با آداب، اخلاق و احکام اسلام، سردرگمي در ميان هويتهاي مختلط فرهنگي و ديني و فقدان يک الگوي جامع و قابل دسترس، موجب شده دختران ما هنوز از پس چند سال نامگذاري اين روز به نام دختر، پيوستگي شايسته و بايسته با الگوي حضرت معصومه (س) نداشته باشند. آزادي صرف موجب آسيب هاي جدي به ساحت دختران و درهم آميختگي رفتار آنان گشته است.
لذا ضرورت دارد رسانهها بخشي از تلاش هايشان را معطوف برنامه ريزي و اجراي هدفمند در جهت رشد و تعالي دختران از کودکي تا نوجواني و جواني مطابق با الگوي اسلامي کنند.
لازم است نظام رسانه هماهنگ و منسجم و در عين حال علمي، تخصصي و به روز و متناسب با شناخت کامل و جامع جامعه هدف تمرکز براي اين مهم شده و آموزهها و انگاره هاي قدسي اسلام عزيز را با مکانيسم هنر ارزشمند و متناسب با نياز دختران عرضه کند.
لازم است برخي از ظرفيت شبکههاي تلويزيوني و راديويي بر نيازهاي حقيقي، صحيح و واقعي دختران متمرکز شود.
?) ضرورت ايجاد گفتمان در مراکز علمي و مجامع مذهبي مرتبط با اين نياز (رفع فاصله وضع موجود با وضع مطلوب که همانا رسيدن به الگوي حضرت معصومه(س) است، تا اينکه به يک گفتمان رايج تبديل شده تا به مرور گسلها، اصلاح و برطرف شود.
?) لزوم توجه تعميقي مسئولان خصوصاً مسئولان فرهنگي و نهادهاي مرتبط به آسيبهاي امروز که دخترانمان را در موضوع تربيت، اخلاق، ايمان، مسئوليت پذيري، انتخاب همسر، علم آموزي، تربيت فرزند و ... تهديد ميکند و مستلزم فعاليتهاي تخصصي در سطوح مختلف خصوصاً اساتيد حوزه و دانشگاه در شناخت مواضع آسيب زا و راههاي درمان آن صورت گيرد تا از هدر رفت جنبههاي بالقوه و موجود نيز جلوگيري شود.
|
|
|
|